onsdag 13 april 2011

Duggan avklarad

En dugga är som ett "litet" delprov på den kurs man läser för att testa sina kunskaper. Om man varit duktigt och klarar duggan så får man förhoppningsvis lite extra poäng till tentan så att den ska bli lättare att skriva. Det här med hur mycket extra poäng man får till tentan för en dugga är en väldigt spännande poängsättning på fysik- och matte kurser. Vissa kräver mer jobb och mindre extra poäng (flervariabel) vissa kräver mindre jobb och mer extra poäng.

Dagens dugga var utformat på ett "nytt" sätt mot tidigare duggor. A-delen var 1,x,2 frågor och en B-del med problemuppgifter där man ska redovisa lösningar. Vissa av oss gillar det nya konstruktionen medan andra inte alls är för den. Det flesta svar jag fick var; om man blir godkänd så är den ju bra. Det är ett alldeles godtyckligt och bra svar som reflektion över om det nya sättet är bra eller inte, enligt mig.

Jag tycker att den här duggan verkligen speglade vad som gjort på föreläsningarna för att det var "clicker-frågor" på A-delen och vi har haft den typ av undervisning en större del av kursen så jag tycker det är naturligt att ha med den typ av examination. Fast något jag saknar i fysikkurser är just fler sätt att bli examinerad på. Det är som att du sitter i en skrivsal får ett par uppgifter och lös dom. Kan du inte lösa dom, nej synd för dig, plugga mer till nästa gång. Det borde ingå fler moment där man även får prata om koncept för att verkligen få en förståelse av hur saker och ting uppför sig.

Under eftermiddagen var det en föreläsning i Mekanik 2 där vår lärare, Mattias Klintenberg, visade lösningarna till ett par uppgifter. Jag tror många av oss både tyckte det var nyttigt att så snabbt se svar men samtidigt lite jobbigt att se och veta vilka fel man gjort...

Den här vackra formeln var till exempel bra att kunna tills idag.



Nog om duggor och andra studiefunderingar, äntligen är kandfy 1 förtjänta av en ledig kväll!

Kandfy tvåor hade SI-utbildning idag. Om du börjar kandfy till hösten har du stora chanser att träffa dom!

SI är bäst!

1 kommentar:

  1. Men i många av fysikkurserna så ingår det ju flera moment utöver skriftlig tentamen. Laborationer och projekt/inlämningsuppgifter. Sedan så är det väldigt svårt i praktiken att ha den mest optimala examinationen som kanske skulle vara att sitta ned och intervjua varje student enskilt i en timme eller så, speciellt på de kurser där flera hundra studenter deltar.. =/ I kurser som ligger senare i kandidatprogrammet samt i masterprogramet blir det iaf mer och mera inlämngsuppgifter som blir underlag för examinationen.. fysik handlar även trots allt om att lösa problem =/ Men att motivera sin lösning är mycket viktigt, tex har man bara redovisat lite formler som ger fel svar i slutändan är det svårt för den rättande läraren att veta om studenten har förstått och tillämpat koncepten och formlerna korrekt men har begått lite slarvfel här och där, jämfört med om man hade motiverat tydligt och mycket med många meningar. Så det finns absoult utrymme på tentan att disskutera och motivera koncepten man ska använda i en given situation. Mvh Glenn

    SvaraRadera