lördag 2 april 2011

Välkommen till Kandfy-bloggen!

Hejsan!

Välkommen till bloggen för kandidatprogrammet i fysik på Uppsala Universitet. (Det kanske framgår på rubriken)

Vad är det som kommer hända här? Jo, jag ska försöka återspegla en fysikstudents vardag. Jag kommer fokusera på de fysikstudenter som går kandidatprogrammet. Alla som både läser första, andra och tredje året. För de som är intresserade vad som händer i vardagen för en masterstudent i fysik finns det en blogg för det ändamålet också uppsalaphysicsmaster.blogspot.com

På kandidatprogrammet finns det fyra inriktningar, fysik, astronomi, meteorologi och geofysik. Jag själv har valt inriktningen astronomi, så därför kommer den här bloggen kanske innehålla lite mer astronomi.

Vi som går första året är ca 40 stycken tappra studenter som är intresserade av fysik, meteorologi och astronomi. Andra året tror jag det går ca 15 studenter och tredje året ca 20 studenter. Under det första året tillbringar du all din tid på Ångström eller på Pollacksbacken. Det är två campusområden som tillhör Uppsala universitet och det är här större delen av naturvetare och teknikstudenter håller till. Vi som går kandidatprogrammet har den största undervisningstiden i hus åtta på Ångström. Det är även där vi brukar sitta kvar efter skoldagen och studera tillsammans.

När du läser kandidatprogrammet, eller något som har med fysik att göra, har du möjlighet att få vara med i en förening (gratis medlemskap) som heter Fysikums Kamratförening. Föreningen förkortas FysKam. Den här föreningen har ett mysigt grupprum i hus åtta på Ångström där studenter från första, andra och tredje året samlas på raster och luncher för att umgås. Den föreningen håller även i evenemang utanför studierna. Jag är medlem i den föreningen och det kommer skrivas en hel del om den föreningen här.

Så vad händer för oss som går första året just nu? För cirka en till två veckor sen avslutades en så kallad tentaperiod så vi har det rätt lugnt på dagarna nu. På universitet läser man kurser och de kurser som går nu är:
  • Flervariabel analys
  • Mekanik 2
  • Nedslag i modernfysik och astrofysik
  • Introduktion i meteorologi
Några av oss läser alla fyra kurser men det som är rekommenderat  är minst tre av kurserna. Själv läser jag inte Introduktionskursen i meteorologi. Det är helt valfritt om man vill läsa flera kurser och det är ett par stycken som läser kvällskurser och dagskurser utöver det rekommenderade. Men de får såklart ta eget ansvar när tentaperioden kommer och jobba lite extra.

Har ni frågor kring utbildningen eller hur det är att studera så skicka en kommentar så svarar jag på den så fort som möjligt!

Nu ska jag cykla till Ångström och lösa ett par fysikuppgifter med ett par klasskompisar. På återseende!

Här är en bild på Ångström och hus 8, på sommaren såklart.

6 kommentarer:

  1. Hej

    Jag undrar hur svår utbildningen är? Jag var ett lat arsle på gymnasiet och fick bara g i matte och fysik kurserna. Kan man klara en kandidat i fysik utan att vara särskild natur begåvad bara genom intresse och mycket plugg? eller måste man "ha det".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Utbildningen skulle jag säga på en skala 1-10 är av svårighetsgrad 7-8. Ibland 9. Ibland 4. Det går i perioder beroende vad man själv tycker är "svårt". Det underlättar att vara intresserad av matematik för det kommer man göra massor! Men man behöver inte vara en Einstein eller vara den från gymnasiet som hade MVG i matte A-E. Idag räcker det med att vara intresserad och våga lägga ner tid på plugget. Om man är intresserad så räcker det långt, alltså en kandidat om inte mer idag. Att få G/VG/MVG på matte- och fysikkurserna idag varierar också otroligt mycket från gymnasie till gymnasie. Men ja, det räcker med att ha intresse. Det kan du lita på eftersom jag gick häst-samhäll på gymnasiet sen väcktes intresset för astronomi/fysik och snart är kandidatexamen avklarad=)

      Radera
  2. Tack för svaret! väldigt inspirerande.

    Tycker matte är kul, men jag är definitivt inte bäst på det (där av frågan), så det är väl bara att testa på och ser hur långt man kommer.

    MvH Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      Ska du börja nu i höst kanske? Välkommen i så fall=) Men som du säger: tycker man något är kul så klarar man sig förbi de "större" problemen eftersom man inte kan ge sig förens man löst det. Och känslan när man äntligen löst en ekvation. Den känslan ger mycket energi=)

      Du kommer såklart träffa människor som har "lätt" för matte och fysik. Men det ska man inte se som något hinder för en själv. De som kommer längst idag är de som tycker att det är kul och vill lära sig. Om några år kan du se tillbaka på dina gymnasiekompisar som hade MVG i matte och fysik och se att det blev inte så mycket mer av de även fast de hade högsta betyg.

      Lycka till!=)

      Radera
  3. Tack!

    Nej har inte sökt in i år,utan det får blir nästa år. Vilket kanske är bäst, då har jag lite tid på att riktigt nöta in matte A-E :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu kommit in på första året Kandidat Fysik, jag kan starkt rekommendera att gå Naturvetenskap/Tekniskt Basår, där fick jag läsa alla kurser som krävdes för programmet i samma miljö och med de lärare som jag nu kommer att ha nu i höst.

      Radera