måndag 9 april 2012

Hej kvantfysik!

Det är härligt att anteckningarna för kvantfysik är så bra. Äntligen har jag fått veta att degeneration betyder att två kvanttillstånd eller mer känt som egentillstånd har samma energinivå.

Det här har varit en fråga som har följt efter mig i typ två år, vad det här med degenererad elektroner är för något och nu har man börjat få små svar som är som små pusselbitar till det stora pusslet. Varför jag har undrat över vad degenererade elektroner är för något? Jo, för den första kursen jag läste på Uppsala universitet var "Orientering i astronomi" och där fick man en bok där det stod att en gång i livet för en medelstor stjärna, som vår egen sol, så blir det en heliumflash där elektronerna inuti stjärnan blir degenererade. Och det kanske stod en  liten kort beskrivning av att det betyder att det kan vara fler elektroner på samma energinivå. Och det kanske jag tänkte mig som en vanlig hylla att det är okej för två elektroner att ligga på samma hylla.

Men nu förstår jag bättre att det är egenvärden och egenfunktioner man talar om. Så tack linjär algebra och fysikens matematiska metoder! =)

Såhär ser processen heliumflash ut:
"Medelsvensson stjärna"

Heliumflash

Efter heliumflashen

Nej, precis man märker ingen skillnad utifrån:P Men inuti stjärnan har nästan allt helium omvandlats till tyngre grundämnen. Nästan som att dina föräldrar har sparat massa pengar i 20 år och när du får dom så köper du upp allt på en gång. Typ så är en Heliumflash=) Bränn bort allt så snabbt som möjligt!

Nu blir det mer mys med kvantfysik=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar