onsdag 11 april 2012

Karriärsamtal

Äntligen har man fått lite mer koll på vad man ska läsa under sitt sista år på kandidatprogrammet. (Shit redan sista året!) För er som är intresserade hur mitt liv kommer se ut i höst så varsågoda=)

Period 1 
Elektromagnetisk fältteori 5 hp
Kosmologi 10 hp

Period 2
Statistisk mekanik 5 hp
Kärnfysik 5 hp
Fysikundervisning i pratiken 5 hp

Det som har varit jobbigast är att pussla ihop kurserna så att man har fått 15 hp på varje period. För alla kurser som man vill läsa går typ en gång om året och alla spännande kurser ligger typ i period ett eller period fyra... Fast det är ju det som skapar breddning och fördjupning till den spetskompetens vi naturvetare har! Så det är lite pussel, men dessa kurser för hösten bli riktigt trevliga för mig.

Om man väljer meteorologi så har man det lite enklare, de har nämligen en 15 hp kurs under första perioden och sen kurser så är mer eller mindre obligatorisk om man vill fortsätta inom meteorologi. Skönt för de. Men de som har fysik inriktningen har ett helt smörgåsbord med inriktningar. Så idag var jag på ett "Karriärsamtal" med vår programsamordnare för att diskutera vilka kurser som är bra att läsa och hur man ska göra för att gå vidare i sina studier/forskning.

Och vet ni vad. Det är jäkligt spännande! Plus att det finns många möjligheter. Så det här med att vara arbetslös inom akademivärlden finns typ inte. Vilket gör att det känns tryggt att fortsätta på vägen så man får pengar och överlever ett tag till i detta krävande samhälle...

Karriärsamtalet var bra för vägledning och så fick jag lite tips på jag ska gå till väga för att vara redo inför exjobbet. Nice=) Susanne är bäst!

Inför våren blir det kurser i stil med Beräkningsvetenskap 2, partikelfysik, astrofysik 2 och exjobb. Examensarbetet är på 15 hp.

Hela den här veckan är det massor av omtentor för de som inte pluggade tillräckligt hårt innan jul. Så jag ska göra mekanik 3 imorgon. För innan jul orkar man inte alltid plugga hårt som ett får.

Med tanke på danskar. Kolla in Bröderna Lejonhjärta på danska. Det är riktigt kul. http://www.youtube.com/watch?v=zT7aPnZV1Js

2 kommentarer:

  1. Jag antar att du menar Susanne Mirbt, i såfall kan jag idogt bistå med extra hurra rop, hon är riktigt bra.

    Jag har henne i BASårets matematik och hon fick mig såpass inspirerad att jag nu har sökt in till Kand fys till hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag menar Susanne. Jag skriver inte ut efternamn om jag inte fått tillåtelse för att inte hänga ut någon. Kul att du också gillar henne! Hon är verkligen toppen bra. Vi hade henne i första fysikkursen på kandfy fast jag vet inte om hon har det längre.

      Kul att du sökt till kandfy! Det är ett toppen program för att få kontakt med forskningsvärlden=)

      Vi ses i höst och troligen i hus 8=)

      Radera