fredag 28 februari 2014

Vikten av att kunna förklara saker på olika sätt

Ibland hör man saker gång efter gång på gång, och man tror man har greppat vad det rör sig om. Och sedan hör man det formulerat på ett nytt sätt, och så är det något som faller på plats.
Ett sådant uppvaknande fick jag nyligen om våg-partikel-dualiteten.
Lektionsledaren i kvantfysik sade en jättebra sak. Hur många gånger har man inte hört "ljus kan beskrivas både som vågor, och som partiklar", och jag har tänkt att ljus verkligen är både vågor och partiklar, eller ja, att de är samma sak.
Och så hör man "ljus propagerar som vågor, men interagerar som partiklar". Och det har jag ju vetat hela tiden, jag menar man har ju hört om fotoelektriska effekten sedan barnsben (nåja, tonårsben).
Och ändå, när man hörde det sådär i en enda kompakt mening, så insåg jag att ljus inte är "både vågor och partiklar", utan något helt annat, som vi bara kan beskriva som "antingen eller" eftersom det är de matematiska verktygen vi har, och det är så vi uppfattar fotonerna i olika situationer. Men egentligen är det ju bara en sak, något som vi inte ännu förstår, som bara beter sig som vågor när det färdas, och partiklar när det interagerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar