fredag 7 november 2014

Den som väntar på något gott...

Det här inlägget kommer inledas som så många blogginlägg genom tiderna:
Hej bloggen! Nu var det väldigt länge sedan jag skrev och till alla er trogna läsare vill jag säga: jag är väldigt, väldigt ledsen för detta.
Men det talar lite för hur det är att plugga fysik, man tvingas helt enkelt rangordna uppgifter efter vikt, deadline och tid de tar och sedan prioritera efter det, och att skriva ett blogginlägg är dessvärre en av de saker som hamnar i den nedre delen av listan. Antagligen för att jag envisas med att skriva längre inlägg sällan, än kortare ofta.
Det var ju min avsikt att i vanlig ordning dra iväg ett inlägg efter tentaperioden, men de nya kurserna drog igång med en sådan faslig intensitet att det helt enkelt inte blev tid för att ens samla tankarna och försöka komma på ett blogg-tema.
Förutom att kursernas tempo är väldigt högt (vi har i princip samtliga föreläsningar under tre veckor med en föreläsning i varje ämne per dag), så fortsätter den här periodens kurser i samma anda som den första: väldigt intressanta med fokus på modernare fysik, vilket såklart är toppenkul. Äntligen har vi kommit så långt att vi verkligen kan profilera oss.
Jag har då valt Astrofysik I som ett första smakprov på vad jag tänkte ägna största delen av våren med: astrokurser och ett projektarbete inom astronomi (!). Det är en otroligt mysig kurs än så länge och det känns väldigt kul att få syssla med något mer konkret. Samma sak med Kärnfysiken, som jag också läser. Det är liksom riktiga atomer och riktiga stjärnor som vi studerar. Känns lyxigt!

För några veckor sedan (ja, jag borde ha skrivit om det då) hade astronomiavdelningen ett fika där alla intresserade studenter blev inbjudna att snacka om sitt intresse och få träffa de som jobbar på avdelningen. Det var jättemysigt och ett jättebra initiativ från Andreas Korn (som också har hand om den här bloggen), man blir alltid så motiverad efter att ha varit och pratat med forskare!

I onsdags hade Fyskam ordnat Stora Syjuntan, där de som köpt sektionsklädsel i form av labbrockar fick samlas och fika och sy på märken och hänga med kandidatfysikfolk. Jag har tyvärr inte så mycket till övers för det där med märken men som tur var fick jag fika ändå.

Nu ska jag springa iväg på astrofysiklektion!
You'll hear from me again. Soon. Stay tuned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar