torsdag 10 april 2014

Lägesrapport

Under en Mekanik III-lektion häromdagen härledde vi rörelsemöngdsmomentets och energins bevarande. Ganska häftigt med saker man bara lärt sig räkna med och så plötsligt har man de matematiska verktygen för att härleda dem.
Nyss i hade vi halvtidsuppföljning i Fysikprojekt II, under vilken vi utifrån den matematiska beskrivningen av ett kvantfysikaliskt system med en vätejon diskuterade oss fram till varför molekyler existerar. Så häftigt när man får sådana aha-upplevelser!

Just nu har vi bara Mekanik III och Kvantfysik, om man bortser från Fysikprojekt II som helt och hållet är självständigt arbete, och det känns härligt att bara ha två kurser att fokusera på. För en gångs skull har man chans att lära sig något till hundra procent.
Jag kan fortfarande bli förvånad över hur vi går åtta till fem och sedan behöver fortsätta plugga till typ klockan tio. De som varnade för att att plugga på universitet är som ett heltidsjobb visste inte vad de snackade om (om de nu inte råkade jobba 70 timmar i veckan).
Men kvanten har jag ingenting emot att sitta så länge med. Det känns fortfarande nytt, intressant och motiverande. Mekanik III känns också ganska intressant, men jag misstänker att det är för att Lisa Freyhult, som vi har på lektionerna, är otroligt pedagogisk och bra.

fredag 4 april 2014

Bra initiativ!

De senaste två veckorna har det hållits en föreläsningsserie i Siegbahnsalen. När jag först såg planscherna någon gång under förra perioden blev jag överlycklig: Det ska hållas lunchföreläsningar om normer, sexualitet och jämställdhet!
Olyckligtvis missade jag de två första då jag var bortrest på en fantastisk snowboardvecka i Riksgränsen, men förväntningarna var på topp inför denna veckans föredrag.
Det var tyvärr inte särskilt mycket nytt, kanske för att jag redan är ganska insatt i sådana ämnen, men det är fortfarande superbra och att man anordnar en hel serie för att väcka intresse och kunskap på ett ställe som Ångström. Det känns väldigt rätt i tiden, ämnesvalen rör ju frågor som börjat tas upp mer och mer i alla möjliga forum sedan några år tillbaka. bättre
Den sista föreläsningen hölls av Staffan Andersson som alltid lyckas göra det hela väldigt medryckande. Den handlade om situationen på Ångström och belyste främst hur normer utgör hinder för att lyckas med sin utbildning. Till exempel om man tänker att "På den här utbildningen ska man ju vara på det här viset, och det är ju inte jag", händer det ofta att folk hoppar av utbildningen för att man inte passar in i en speciell roll som anses given om man går ett visst program.
På teknat-fakulteten var exempelvis manlighetsnormen väldigt stark, och han visade vad detta hade för effekter genom att berätta om ett experiment som hade gjorts på några representativa klasser.
Man hade först gjort ett diagnostiskt mattetest på en klass, varpå tjejer och killar (vilka var de enda kön som undersökningen behandlade) hade fått ungefär samma genomsnittsresultat.
Samma test hade givits en annan, motsvarande klass, men nu sade man att det gjordes för att testa skillnaden i resultat mellan könen. Eftersom normen lyder att killar är bättre på matte än tjejer, hade man alltså indirekt påpekat att tjejer bör prestera sämre på testet än killar. På det här testet skrev inte bara tjejerna mycket sämre, killarna skrev dessutom mycket bättre än de gjort tidigare!
Att tro sämre om sig själv gör alltså att man presterar sämre, och att tro högre om sin egen förmåga får en att prestera bättre. Här spelar alltså normen en avgörande roll. Och detta klimatet har vi alltså även på Ångström.
Det är därför det är så bra att sådana här evenemang anordnas!