fredag 3 februari 2012

Dödsduggan

Idag blev vi dödade. Klockan kvart över åtta var Polacks aulan full av studenter. De flesta har precis cyklat till Polacks och har rosenröda kinder och kalla fötter. Vi skulle skriva duggan i kursen vågor och optik. Efter snart två års erfarenhet av tentor och duggor som brukar reflektera föreläsningarna och lektionerna väl så var det ett flertal som förväntade sig en dugga med konceptuella frågor med tre svars alternativ och kanske två till tre frågor med uträkning. Men NEJ!!!

Vi fick ett blad med frågor. Det var hela TIO frågor. Du skulle själv ha med eget antecknings papper. Men det som var fel var att du ska göra TIO frågor på 45 minuter! Alltså cirka 4,5 minuter per uppgift. På föreläsningstiden, i föreläsningssalen. Frågorna motsvarade A-delen på en tenta som man får upp till tre till fem timmar på sig. Nu skulle vi göra det på 45 minuter!!! Och vi satt i en skrivsal så om man satt  i mitten av en rad så har du ingen möjlighet att fråga läraren.

Jag förstår faktiskt inte vad läraren tänkte med. Föreläsningarna som har varit ganska pedagogiska och konceptuella. På lektionerna har vi lugnt och noggrant gått igenom fyra uppgifter per lektion. Och nu!!!

I 200% överfart ska man lösa TIO uppgifter mellan kvart över åtta och nio på morgonen. HERRE GUD!!! Att läraren inte ens tillät ha duggan under hela föreläsningstiden. Istället för att ta nästa del på föreläsningen att knappt och otydligt gå igenom något som har med dubbelbrytning att göra och hur det går till genom en kristall som verkar vara helt orelevant till tentan.

Nej, om det var någon gång en lärare sågade studenter så var det den här  morgonen.

Den här duggan stred verkligen mot en fysikers analytiska förmåga utan här gällde det bara att komma ihåg rätt formel på kort tid. Eftersom bara svaren skulle lämnas in och inga poäng ges för att man hade rätt formel eller ritade en bild som förklarade exemplet. Utan det vara bara rätt eller fel svar.

Jag som gillade den här kursen för att den inleder till kvantfysik och att vi har SI i kursen där man får diskutera och öva på sin förmåga att förmedla sin kunskap muntligt. Den här duggan var verkligen raka motsatsen!


Det finns helt klart bättre sätt att kontrollera studenters kunskap. Det är ju viktigare att man resonerar rätt än att det blir exakt rätt svar i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar