tisdag 18 december 2012

Tentaplugg.

Va? Är det snö ute? Oj, har det redan blivit mörkt? Va, är det jul om sex dagar? Lucia, det var igår va? Shit, är klockan över ett igen.

När man tentapluggar glömmer man ibland bort tiden och omvärlden. Det är ju skönt att sista tentan är imorgon(för mig). Tvåor och ettor har tentor hela veckan. Nja inte hela veckan men torsdag och fredag vet jag att några timmar kommer spenderas i tentasalar med hårt arbetande hjärnor som derivierar, integrerar och händer som bläddrar sida efter sida i Physics Handbook.

Physics Handbook. Det är en riktigt bra bok. Inte för att det är en klassisk roman eller deckare. Men det är något speciellt med boken. Den innehåller så många hemligheter och självklarheter, om inget annat än världen. (Ibland är den lite som en roman faktiskt.) När man kollar in ekvationerna i F-9.4 som handlar om Maxwell-Boltzmann statistik och känner att man har lite kläm på när och hur man räknar med de och vad det står för så kommer jag på mig själv att, j*klar vad mycket fysik jag har läst.

Hela kandidatprogrammet i fysik (hittills) kan princip sammanfattas med Physics handbook med kapitlen F.1-F.11 bortsett från F.4 och F.12. Så det är en bra bok att ha om man läser fysik=) Eftersom man får ha med den på fysiktentorna=)

Där ligger den på bordet som en stadig vän under de 5 långa timmar fysiktentor vanligtvis är på.

Nej, nu kanske man ska sova en stund innan det är dax för tenta kl 08.00 på pollax. Åtta prick och inte åtta femton som man som akademiker är van vid. Dessa typtentor alltså....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar