onsdag 13 mars 2013

Beyond the future

Oj, vad intensivt man ser till att sina dagar blir. Men imorgon kommer det äntligen bli en liten paus. Där efter lunch ska jag bara sitta och ta det lugnt för en liten stund. Blir nog i skamvrån. Det är ju så trevligt där med folk från programmet och massor av nördiga och onödiga skämt.

Men först ska man ta sig igenom den 5 timmar långa tentan i partikel fysik. Jag är både glad och ledsen. Glad för att kursen tar slut. Ledsen över att kursen tar slut för det här har varit en rolig kurs. Man har lärt sig mycket och på ett sätt som gör att jag med stor sannolikhet kommer komma ihåg en hel del grejer från den här kursen.

Så imorgon är det bra om jag kommer ihåg mer än bara det som listas här nere men iallafall alla representationer och betydelser för det här:

  • Cross section
  • Strangeness oscillations
  • Mixing angle
  • Universality of weak interactions
  • That the special thing with the Higgs field is that the Higgs field varies under gauge transformation in the vaccum state. (Det här kommer jag absolut att glömma bort. Jag har ju lite koll på orden var för sig men när de kommer i en enda mening och har massor av betydelser när de sitter tillsammans, då bara en mening innebär minst åtta timmar letande i böcker, internet och omskrivningar så nöjer jag mig med att komma ihåg meningen, så blir det nog bra ändå)
  • Weight diagrams for lightest mesons and hadrons
  • Cabbibo suppression
  • Charge current interaction and neutral current interaction
  • The helicity state for neutrinos
  • That center of mass is the same thing that center of momentum. (I belive that for know!)
  • Charge conjugation parity. 
Så nu har ni 1/5 av partikelfysik kursen, typ=)

Sen måste jag bara säga att den här kursen har varit otroligt bra på att använda samma bokstavsrepresentation för olika fysikalisa fenomen. Till exempel håller man flitigt på med J, L och S och de har två varsina betydelser ( i samma kurs). Jag börjar nästan tro på min teori om att varje område av fysik har sitt egna språk av representationer. När man väl börjar hitta likheter så kommer nästa kurs och definierar om alla bokstäver igen.

Dagens fysikfråga:
Hur många representationer har symbolen stora omega i fysiksammanhang?

Skulle inte förvåna mig om det är fler än sju stycken.

Nu är det sömn innan tentan. Det är en regel som fungerar: Sleep well, Think well.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att din blogg är väldigt bra. Många andra studentbloggar fokuserar på annat än själva studierna medan du ger en inblick i vad fysikstudier faktiskt innebär. Jag vill själv studera fysik i framtiden så det är väldigt intressant.

    Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera