onsdag 22 april 2015

Hjärnskap

Den senaste tiden har det givits flera intressanta föreläsningar här på Ångström. Vi hade en följetång med lunchföreläsningar om "Trygghet i studentlivet", med fokus på bland annat jämställdhet, psykisk hälsa och vart man kan vända sig om man behöver stöd på något sätt. Superbra initiativ, tycker jag!
Sedan smög jag mig in på en kvällsföreläsning med neurovetaren Malin Gutestam anordnad av Sveriges Ingenjörer, om hur man kan använda kunskap om hur hjärnan funkar för att till exempel plugga effektivare eller bli en bättre ledare. Föreläsningen var verkligen hur bra som helst, jag slets mellan att bara sitta och ta in allt hon sade och att skriva ner det så att jag skulle komma ihåg det. Föreläsningen behandlade allt från multitasking och hur man riktar uppmärksamhet till hur man ändrar vanor och vilka inställningar som finns till intelligens och kompetens. Allting kopplat till ren neurofysiologi och hjärnans olika funktioner. Det var väldigt givande och jag tror jag kommer ta med mig kunskapen därifrån genom hela livet.
Alla studenter borde få tillgång till sådan här kunskap, jag tror verkligen vi haft jättestor nytta av att få en sådan här föreläsning när vi börjar studera.

1 kommentar:

  1. Angående teoretisk fysiker på ångströms laboratoriet så har jag tittat i en av hans böcker och fan inom 10 minuter 2-3 platser där han hämmar ny fult möjlig större verklig fysik till 100% DET går komma tusenfalt vidare Börja med att gå in på www.d-krafter.se Kent Olsson ggk0044gmail.com

    SvaraRadera