söndag 19 juni 2011

Se stjärnonrna på dagen!

Sommaren i Norrland bjuder verkligen på ljusa nätter. Visst är det fint men ack gör atmosfären att man inte kan se så mycket stjärnor. Men det gör inget! För jag har hittat ett av de bästa programmen som gjorts! (tycker jag)

www.stellarium.org/

Det här programmet visar stjärnhimlen precis som den ser ut just nu. Och man kan spola bakåt och framåt i tiden! Så man kan till exempel se hur himlen ser ut  den 21 december 2012 =) Jag befann mig också för långt upp i landet för att se månförmörkelsen som var den 16 juni. Men inte grät jag för det när jag kunde spola tillbaka tiden i programmet och se månförmörkelsen på datorn=)

Programmet är gratis att ladda ner och det går för både Windows, Linux och Mac.

Det bästa är nog (förutom att ändra tiden) att zooma in och ut objekt på himlen. Det som är lite kul är om man zoomar ut så långt det går så ser det ut som om man befinner sig i ett rör.... (varning för strängteori) Det finns många funktioner som till exempel att man kan ta bort marken, ta bort atmosfären och markera ut vart planeterna, nebulosor, öppna stjärnhopar och galaxer befinner sig mm.

Ett toppen program att leka med för den som vill få det lättare att använda sitt teleskop och hitta objekt på himlen eller bara orientera sig på stjärnhimlen. Inte bara orientera sig på stjärnhimlen från jorden, det går även att ställa in så man kan stå på bland annat Pluto och se hela solsystemet!!! (Solen ser verkligen liten ut om man står på Pluto)

Den här Dumbbell neubulosa visste inte jag att man kunde se på norra stjärnhimlen i rävens stjärnbild på sommaren om det inte vore för programmet=)


Ha en fortsatt skön sommar!

1 kommentar:

  1. Om man inte bara vill vara låst till jordytan finns också Celestia: http://www.shatters.net/celestia/

    SvaraRadera