lördag 18 juni 2011

Sommarläsning!

Hej kära kandidatbloggen!

Nu är det sommar och vila från allt deriverande och integrerande. Jag befinner mig uppe bland Norrlandsbergen där det just nu aldrig blir mörkt. Jag hälsar på min familj och min kära häst, Diesel. Innan jag fick för mig att utbilda mig till fysiker höll jag på med hästar. Jag gick ridsportgymnasiet på Strömsholm där jag bland annat utbildade mig till diplomerad hästskötare, ridlärare och domare i fälttävlan, hoppning och dressyr. Här är jag och min fina Diesel när vi vann Ridskolan Strömsholms cupen i hoppning.
Det närmaste jag kom fysik på hästgymnasiet var Matte C och Naturkunskap B. Men nu har livet tagit andra vägar och jag ska rekommendera ett par fysikböcker för sommarläsning som jag tycker är väldigt bra skrivna.

Stjärnor och äpplen som faller av Ulf Danielsson
 Den här boken tar dig från fröet av fysik till dagens funderingar kring universum med en smula poesi och utan ekvationer! Boken ger en övergripande och djupgående bild av vad fysik handlar om. Boken ger minst sagt inspiration att själv gå ut och upptäcka universum! Det som jag tyckte var lite konstigt var att de flesta upptäckter som har gjorts och bidragit till fysiken under tidens förlopp är gjorda av män... Det var endast två kvinnor i hela boken, Marie Cuire och Jocelyn Bell plus att det stod att dom gifte sig. Det stod det inte om en enda av de män som gjorde fysikupptäckter. Så jag funderar på vilken roll jag som tjej faktiskt har i fysik.


Den bästa av världar av Ulf Danielsson
 Den här boken ger en beskrivning av vår värld. Att den verkligen är den bästa av världar. Tyckte den ibland påminde lite väl mycket om min dagbok.

A brief history of time av Stephen Hawking
Den här boken är på engelska och ger också en övergripande och djupgående bild av fysikens funderingar. Ganska lik Ulf:s bok Stjärnor och äpplen som faller fast skrivet i andra ord på engelska och inte lika poetiskt men dock så bra. Fast det kan ha att göra med att jag läste de direkt efter varandra som jag tycker att de påminner om varandra, men de är ju båda skrivna av två teoretiska fysiker.

Dom böckerna ska väl räcka någon vecka. Man ska ju ha ledigt också! 

Glöm inte bort vad det är som händer den 2 juli! Bland annat kommer självaste Stephen Hawking och Briane Greene till Uppsala för att ge en öppen och gratis föreläsning i strängteori. Kolla in länken om det finns några platser kvar www-conference.slu.se/strings2011/index.html 
För er som vill ha en liten översikt av strängteori kan ni ägna 20 minuter till att lyssna på det här klippet www.youtube.com/watch?v=YtdE662eY_M

Ha en fortsatt skön sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar