torsdag 24 januari 2013

Diskutera fysikkoncept med forskare: Ljud

Som en variant på förra årets succé fysikfilosofi så fortsätter serien "Diskussion med fysikkoncept med forskare" även den här terminen. I princip varje torsdag från 17.15-19.00 samlas nyfikna studenter och diskuterar/lyssnar till olika koncept inom fysiken.

Idag var jag äntligen med! Idag pratades om konceptet ljud. Något man får bekanta sig mer om i kursen vågor och optik men även en del om ljud kommer i de första fysikkurserna i mekanik. Men jag måste säga att det var riktigt kul och intressant!

Häftigaste upplevelsen mer än att tänka på om ljud kan vara kvantiserat och vad som egentligen menas med det var experimentet om att "höra" ljud i olika medium.

Ett coolt experiment!
Prova det här hemma! Tråd och sked. Knyt ihop. Sätt fingrarna i öronen och låt skeden hänga fritt. Gunga in skeden i något och lyssna till den underbara musik naturen bjuder på. Du kommer bli förvånad! Om du inte tror det så testa!



När jag gjorde experimentet blev jag lite ledsen på att bland annat luften brusar till ljudet så mycket. Men att det finns sätt att uppleva ljud som är så häftigt och vackert. Ett sätt att se på fysik som man inte gjort tidigare.

Jag hade ett mål med kvällens ljuddiskussioner och det vara att minnas den ekvation som beskriver hur relationen mellan densiteten på ett sfäriskt gasmoln hör ihop med trycket från gravitationen och får detta gasmoln att inte kollapsa under sin egen massa. Men jag kom inte ihåg ekvationen så det är ju tur att det finns böcker=) Den ekvationen jag ville komma ihåg var den här:

\lamda_J = 2 * \pi * c_{sound} * t_{dynamic collaps time}

Så det är bra att tiden för luft att kollapsa är cirka 9 timmar och att ljudfarten är cirka 340 m/s. Det gör att jenas längden är mycket längre än vad himlen är hög. Vilket gör att vi har en "stabil" luft runt omkring oss och tillåter oss att höra ljud=) Veta mer? Läs här http://en.wikipedia.org/wiki/Jeans_mass

Annars idag så ritade man sina första Feynman diagram och tänkte lite på relativistiska partiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar