torsdag 7 februari 2013

Exjobb, exjobb, exjobb

Redan februari... tiden går väldigt, väldigt fort. Kanske för att man försöker göra en ganska detaljerad plan för sitt examensarbete och inser egentligen hur lite tid det finns för allt man vill göra. För det är som sagt lätt att låta det bli för stort!

Något som jag själv anser är bra med detta "självständiga arbete" är att det är bara jag som drabbas när jag inte hinner göra sakerna i tid. Men det har jag ju märkt nu att om jag inte läser in det jag ska i tid så blir allt försenat. Så om man är flera i en grupp och någon är försenad så bli ju allt försenat. Så exjobbet är en bra grej att öva sig i att "hålla sina deadlines".

Nu talar jag mest från mitt exjobb eftersom vi inte haft direkt utbyte med hur det går för de andra. Men tror att det ska vara något sånt i de kommande veckorna, redovisning av nuläge av exjobbet. Dock tror jag att många börjar med att läsa sin in i området. Kollar artiklar, böcker, internet, diskussion med forskare osv. Informationssamling helt enkelt.

En bra grej är att om man har ett par artiklar som är relevanta för sitt examensarbete att man läser de och gör korta, alltså typ fem meningar, som sammanfattar hela artikeln. Inte lätt men effektivt!

Nej, kanske dax att fundera vidare över hur målen för mitt examensarbete kopplar samman med målen som finns för kandidatprogrammet i fysik. De ska ju på något sätt matcha...

p.s Nästa vecka är det studierådsmöte på tisdag. Massor av spännande saker ska diskuteras och lyftas fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar