fredag 8 februari 2013

Skuggor

Har ni någon gång funderat på det här med skuggor och hur hjärnan uppfattar skuggor? I så fall kan ni börja göra det nu.

Ni kanske har hört talas om de här experimenten om att man tycker att två rutor på en fyrkant med olika miljö runt om har olika färg. Men om man tar bort miljön runt om så visar det sig att de båda rutorna(jag approximerar fyrkant till ruta) har samma färg. Detta är mycket märkligt, tyckte jag, tills jag började ana hur min hjärna hittar på färger för att avgöra var de befinner sig i rummet. I det tre dimensionella rummet, den så väl igenkända r-vektor = (x, y, z). Och jag som är ganska mycket kosmologi-aktig av mig tänker ju på universum i stort, dessa multdimentioner och multiuniversa.

Kan vi (människor) inte se fler dimensioner därför att vi inte kan uppfatta skuggorna från de?

Det är en mycket spännande tankeexperiment tycker jag!

1 kommentar:

  1. OM det skulle finnas extra dimensioner är hypotesen att de är "compactified". Alltså en ihoprullad en vid varje punkt i rymden. De skulle däremot ha en storlek omkring Planklängden vilket är mycket mindre än de minsta partiklarna. Och därför skulle det inte gå att observera.

    Nu vet jag att några funderar på stora extra dimensioner (omkring 1mm) och de hoppades på att de skulle se någonting i CERN. Såvitt jag vet (som amatör) har de inte hittat något bevis hittils. Varken för extra dimensioner eller supersymmetri.

    SvaraRadera