måndag 26 augusti 2013

Något av det coolaste med Ångström...

... är att man (oftast) går på föreläsningar på entréplan, samtidigt som riktiga forskare i precis de ämnen man brinner för sitter bara en, två, tre trappor upp och gör riktig forskning! Dessutom är man som student för det mesta mer än välkommen upp och diskutera olika fysikfrågor med dessa forskare.
För mig var det en otroligt häftig känsla när jag började på Ångström för ett år sedan - det är här det händer!
Samma känsla infann sig idag, då jag och Cissi, efter att ha genomgått alla informella formalia som det innebär när en blogg byter ägare, stannade kvar och tog en fika med avdelningen för astronomi. Vi kom bland annat att tala om universums begynnelse, dess expansion, gravitationsstrålning och kvantiserad rumtid.
Jag gick därifrån med ett stort leende på läpparna, huvudet fullt av nya perspektiv på den här världen och en känsla av att det här, det här vill jag hålla på med. Bara typ sex år kvar (eller nåt)!
Till dess får jag nöja mig med att de här diskussionerna finns tillgängliga två trappor upp. Och så får man gratis bullar också. Så mycket kanelbullar som jag sett på Ångström har jag nog aldrig sett på ett och samma ställe förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar