torsdag 1 augusti 2013

Vilken attityd har du?

När man får vända sida i karlenden och månaden står på augusti kan jag inte undgå att tänka på att det snart är terminstart. Ibland kan man undra vad det är som driver en... Men intressant är det!

Vad har du för inställning till fysik? 

Vad har du för attityd till dina studier i fysik? 

Jag inbillar mig att man kan välja inställning och attityd. Jag tror på att man inte är född att "vara" en viss person utan att man helt själv får väga samman miljö, gener och andra människors åsikter till sina egna ställningstaganden.

Din vilja att lära sig och hur du gör det tror jag på är av avgörande betydelse för att fortsätta studera något som anses vara svårt. Det handlar bara om att våga lägga ner tid på det.

Du som är ny student. Det finns forskning på människors attityder till fysik och varför man väljer fysik efter gymnasiet. Går att läsa här:

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:632587/FULLTEXT01.pdf

Värt för dig som precis ska börja läsa, för dig som funderar på att hoppa av eller för dig som redan har studerat i fyra år.

Allt handlar om hur mycket du vill. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar