måndag 30 september 2013

Om andra sidan galaxen och andra sidan Jorden

Förra veckan hade vi terminens första forskarlunch. De hålls i aulan på Pollax och består i att studenter från alla årskurser är välkomna att slå sig ner och äta gratislunch tillsammans med längs borden jämnt utspridda anställda på någon forskningsavdelning. Årets första tillfälle gästades av avdelningen för astronomi och rymdfysik och jag hamnade mitt emot en PhD-student som simulerar protostjärnor och deras blivande solsystem. De har alltså ett hum om hur de stora gasmoln som rör sig kring en nybildad stjärna uppför sig, programmerar en modell, och sedan försöker man med hjälp av ljusspektra från stjärnan i fråga observera hur väl modellen stämmer med det verkliga systemet, varpå man ändrar det som inte stämde i modellen.
Rätt coolt tycker jag själv. Man observerar alltså ljus från någonting sjukt långt bort och sedan kan man återskapa det i en liten mänskligt byggd dator här borta på lilla oansenliga Jorden. Sjukt otippat, hade jag tyckt om jag var en tyckande varelse på en av stjärnan i frågas eventuella livsdugliga planeter.

Direkt efter forskarlunchen hade vi tvåor informationsmöte om utbytesstudier. Jag blev otroligt pepp och kände att det verkligen var något jag skulle vilja göra. Man kan vara borta i ett halvår eller ett år, och vill man åka rekommenderar de att man gör det under trean då man har alla nödvändiga högskolepoäng.
Själv velar jag mellan Edinburgh eller någonstans i Kanada eller Nya Zeeland. Edinbugh känns ju klart enklast och dessutom har fysikavdelningen i Uppsala direktkontakt med Edinburgh University, så man slipper gå via Internationella Kansliet. Så kan man åka till andra sidan världen under sin master istället kanske.
De hade många utbytesmöjligheter i Frankrike och en del runtom i resten av Europa också samt något projekt man kunde göra i Afrika som också lät häftigt. Det är ju otroligt att det finns så många möjligheter men hur ska man klara av att välja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar