fredag 13 september 2013

Terminsstart och mysfaktor

Ja, hon kan sina saker, Cissi. Examensarbete och APA-system, sånt som ännu ligger framför mig. Eller kanske inte riktigt ändå, om hon får som hon vill.
Själv har man nu genomfört andra veckan av terminen. Begreppet "mjukstart" är det nog ingen som betänkt särskilt länge på Ångström. Ibland känns det nästan som att man behöver en omtenta i slutet av augusti för att tvingas värma upp hjärnan lite, för när föreläsningarna väl kör igång verkar föreläsarna ibland tävla om vem som får flest svarta tavlor skrivna per tillfälle. 
Den här veckan innehöll dock ovanligt mycket räknetillfällen. Då brukar jag köpa mig en kopp té och en kexchoklad och beräkna vektorfält och mysa. Själv tycker jag räknetillfällena ofta känns underskattade, både av lärare och studenter. Om man hade höjt mysfaktorn lite kanske fler hade dykt upp! 
Någon som insett detta är vår programsamordnare Susanne, som brukar fixa fysikkonceptmöten någon kväll varannan vecka. Då får man en större mängd gratis kanelbullar och valfri varm koffeinhaltig dryck, och tillfälle ges att diskutera olika delar av fysiken på ett konceptuellt sätt, utan att så mycket fokus läggs på matematiken. Personligen var detta en absolut favorittillställning förra året, då vi diskuterade allt från vad massa egentligen är (flera gånger i och med den stora Higgsskrällen), till temperatur och till och med lite försiktig kvantmekanik. 
Jag hoppas verkligen de sätter igång snart igen. Trots att jag gick på nästan alla förra året kommer jag nog dyka upp på de flesta i år också. Det får en liksom att inse att man inte går programmet enbart för att lära sig bilda olika slags derivator och komma ihåg minustecken, utan att det faktiskt är det verkliga universum som vi studerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar