fredag 4 maj 2012

Operatorer

En operator är vi alla bekanta med. Det finns en hel värld av hur dessa operatorer beter sig. Så den ger vi oss såklart in i! Här får ni exempel på några vanliga operatorer:

  • Pluset, addition
  • Minustecknet, subtraktion
  • Multiplikation
  • Potens
  • Krysset för att utföra kryssprodukten
  • Pricken för att utför skalärprodukten
  • H:et för hamiltonianen
  • p-hatt för momentet
  • x-hatt för positionen
  • Stora pi för periodoperatorn
  • Stora F för att flippa ett tillstånd från up to down.
Hur operatorer kommuterar  alltså hur man använder det med element ur en mängd är mycket centralt inom kvantfysik och kvantmekanik. Vi tar några enkla exempel.

Elementet tal från mängden de hela talen. Vi tar elementen 2 och 4. Så ska vi utföra operationen addition på dessa element:

2+4 = 6

Den här operatorn kommuterar eftersom svaret blir detsamma även fast man byter ordning på elementen:

4+2= 6

Då skulle man kunna skriva det såhär:

[ + , + ] = 0

Det betyder att operatorn "plus" kommuterar.

Jag gillar mitt sätt att studera. Börjar läsa i föreläsningsanteckningarna och hittar ett ord som jag inte förstår till fullo. Det ordet kollar jag upp på wikipedia. På wikipedia så står det ett till ord som jag inte förstår och kollar vidare på den länken där ett till nytt ord kommer upp som man inte förstår och så håller det på tills man måste klicka bakåt typ sju gånger innan man har fått någon uppfattning om det ordet man inte förstod i föreläsningsanteckningarna.

mitt exempel:
Kommutera --> Ring --> Abelsk grupp --> grupp --> Algebraisk struktur --> Distributivitet

Sen slutar man för att inte bli för snurrig i huvudet och går tillbaka till sina anteckningar. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar