onsdag 12 september 2012

Linjära mobiltelefoner

Elektromagnetisk fältteori är ganska häftigt. Faktiskt.

Inte nog med att jag har fått lära mig att det är skillnad mellan polarisation av ljus och polarisation i material. Och att att material, oftast isolatorer, där det kan uppstå ett polarisationsfält klassas som linjära material. Bara för att ekvationen(förhållandet) mellan polarisationsfältet och det elektromagnetiskafältet är linjär. När man läst så mycket linjär algebra så blir det väldigt lustigt att tänka på att ett material kan vara linjärt. Det här med syftning och att utnyttja symboler i fysiken är ju utomordentligt.... jobbigt.

Någon borde nästan göra en symbolbok med alla syftningar från alla delar av fysiken. Så kan man få se vilken symbol som har varit populärast genom tiderna. Orkar inte ens börja rabbla hur många olika betydelser det finns på symbolen r eller E eller F eller T....

Men något mer jag har lärt mig det är att Maxwells ekvationer är superhäftiga. =) Bara för att de ekvationerna är linjära (är det en överraskning?) så kan vi använda mobiltelefoner!

För om elektriska fältet och magnetiska fältet förhöll sig kvadratisk eller på andra icke-linjära sätt skulle man aldrig kunna urskilja en viss signal som behövs för att använda mobiler. Det tycker jag är jätte coolt.

Om du någon gång har undrat över hur det egentligen är möjligt att så många kan prata i mobilen samtidigt så är en del av svaret på grund av lineariteten. 

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är hur häftig som helst, att kunna stoppa in siffror i en formel som har varit känd sedan mitten av 1600-talet. Ooootroligt

    På BASåret så fick vi även experimentellt försöka uppskatta denna konstant igenom att använda en flera meter lång pendel som sattes upp i taket och beräkna antalet svängningar per sekund med en liten svängningsradie.

    Jag uppskattar mer teoretisk fysik, eftersom min grupp, och flera därtill, fick ett värde långt över 10 m/s/s, har för mig att vi fick det till 12 m/s/s ;-)

    SvaraRadera