torsdag 4 april 2013

Examensarbete

Visst märker man att det är påsklovsvecka här på Ångström. Det är inte så mycket folk som sitter överallt och studerar utan några enstaka här och där. Inbitna, envisa och nyfikna människor.

Själv sitter jag på "kontoret" med solen lysande i ansiktet och analyserar data från mitt experimentella försök. Att lära sig fysik med multipel av representationer och med ett interaktivt sätt. Helt enkelt att prata fysik med varandra.

Ett forskningsprojekt innehåller alltid analysering av data men jag ska säga att det är inte så lätt att analysera människors sätt att tänka och tala om fysik än om fysiken själv. Men på tok för intressant för att se hur fysiken byggs upp, vart den kommer ifrån och hur man använder den. Fysiken upptäcks ju av människan där vi formulerar samband och lagar. Och med den mörka energin hängande över oss med 70% av något vi inte vet vad det är så är det intressant att se hur människor tänker på fysik.

I examensarbetet så ingår det att göra en poster och en rapport. Och idag, seg som jag är, (eller kanske inte) har jag äntligen fått veta hur man gör en poster! I powerPoint! Jag blev riktigt förvånad, trodde att man behövde använda något specialprogram som man måste ladda ner för att göra en poster. Men många av de posters som hänger på väggarna här på Ångström är gjorda i PowerPoint. Så här ska det göras posters!

Arbetet som man gör är ju ett "exjobb" ett förarbete innan det "riktiga arbetet" i det område som man är intresserad av. Så det kommer som en naturlig del att presentera sitt tillväga gångs sätt för andra som är intresserade i samma område på en konferens, TUK, Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens-utbildnings-råd-konferens.  Spännande och lite utmanande, en bra morot till att jobba klart med examensarbetet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar