söndag 28 april 2013

TUK 2013

Ja, tiden går fort när man har roligt. Det har redan gått mer än en vecka sen jag var på TUK, Tekniska- och naturvetenskapliga fakulteten utbildning råds konferens. Grundat från TUR, Tekniska och naturvetenskapliga fakultetens utbildnings råd. (Långa vackra namn.)

Jo, den konferensen var till för universitets lärare och studenter för att inspirera och diskutera viktiga (ja, mycket viktiga!) saker för hur utbildningen på universitet ska hålla hög standard.
Den fina bilden för TUK. 

Jag var på TUK därför att jag gör mitt examensarbete på avdelningen för fysikens didaktik. Och det känns positivt. Känns som vi är i en riktning där fler forskare som undervisar på universitet börjar få upp ögonen. 

Få upp ögonen på att det inte bara är att ge ut böcker, skriva hundra word-dokumen, ladda upp tusen pdf:er på studentportalen och stå och prata grekiska bakom kateten. 

Det här är jag och min poster med rubriken: 
Kan multipla representationer och en interaktiv studiemiljö främja lärandet av fysikekvationer?

Här är en bild på när det var paneldiskussion under konferensen.
Det var mycket bra som sades och jag kunde inte låta bli att delta med åsikten att varje lärare vid varje tillfälle av förmedling av ämneskunskap är en förebild. 
 
En förebild av hur man hanterar ämneskunskapen och försöker få den att stanna kvar i huvudet på oss studenter.  
Sen efter inspirationsföreläsning, projektdiskussioner, mingellunch, paneldiskussion så var det fika <3 Så man kunde fortsätta stå vid sina postrar och berätta om den pedagogiska utvecklingen på TekNat-fakulteten
 
 
Det som förvånade mig mest under dagen var faktiskt hur pass intresserade lärare var när man uttryckte sina åsikter eller sa något som kunde bidra till utvecklingen. 
 
Och det är väl en attityd som vi strävar efter på Uppsala universitet? =) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar