söndag 26 maj 2013

Underbara tentaperiod...

Åh, kan det inte bara ta slut någon gång? Alla uppgifter man måste göra. Alla ekvationer man måste känna sig säker på inför tentor. Alla sammanställningar som måste bli färdiga. De här tentaperioderna  tycks alltid bli så intensiva även fast man tycker att man har jobbat kontinuerligt med det i flera månader.

Men samtidigt. Va? Ska det här vara sista tentaperioden? Ska det verkligen ta slut den 4 juni? (egentligen)

Ska tiden på Ångström redan vara över?

Då vill jag nästan inte att tentaperioden ska ta slut.

Men när den väl gör det ska jag kalla mig kandidatfysiker då? Har jag verkligen så mycket kunskap om fysik, matte, data och universitetsstudier att det är nu man definieras som kandidatfysiker? Det känns ju som att jag bara har nosat på matten, att jag bara är i det översta lagret av förståelsen i fysik. Och om jag känner såhär nu hur mycket visste jag egentligen första dagen då jag cyklade till Ångström och vår programsamordnare berättade om salami-metoden?

Men ja, tydligen är man snart framme. Meeeeeeen det är ju några till ekvationer jag ska integrera och derivera innan jag är där:P

Så jag ska berätta om att skriva exjobb är givande. Jobbigt, men givande. På tisdag ska jag ha min vetenskapliga presentationen för forskargruppen och jag tror väl att de flesta antingen hade det förra veckan eller kommande veckan. Och ja, inte för jag vet hur det går för de andra med den presentationen, som kommer vara minst en halvtimme, men det är ju lite kul att få dela med sig av en mer grundläggande presentation av sitt resultat. Men det är också lite nervöst eftersom det kommer vara personer där som har fina titlar som professorer, forskare, doktorer, doktorander. Jag är ju bara en knapp kandidatfysiker inte har jag övat mig på vetenskapliga presentationer som jag dessutom har tagit fram själv.

Men. Det ska bli kul. Blir lite mer forskningsanknytning liksom istället för att bara ha en superkort presentation på 12-15 minuter för allmänheten.

Det kan man ju också skriva om. Att det kommer vara hela 20 personer som redovisar sitt kandidatexjobb i år. Inte för att jag har värsta koll på statistiken men vi var väl runt 60 personer som började och förra året tror jag väl att det bara var runt 12-14 personer som redovisade så det går ju uppåt=)

Nej, tillbaka till studierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar