tisdag 20 september 2011

Datalabb vs linjäralgebra 2

Linjäralgebra 2 är min favorit kurs just nu. Även fast jag längtar tills astrofysik 1 börjar..
På linjär tvåan transponerar vi matriser och baser hit och dit. Så i kära java (som är mycket snällare  än MATLAB)
transponerar man en matris med denna kod. 
int [][] t = { {7,3,4} , {2,8,5} };
  for (int i=0; i< 2; i++) {   
      for (int j=0; j< 3; j++) {
         System.out.print(t[i][j] + " ");
      }
      System.out.println();
   }
 
Så från att matrisen ser ut like this
734
285
Så förvandlas den till
72
38
45
ack så fint och det var nog det nya jag lärde mig idag. fast det är lättare att bara skriva
vektron v som v och v-transponat som (v^t).
Slank in en stund och lyssnade på en gästföreläsning för ettorna som handlade om vad materia är. 
Eller mer en diskussion om vad materia är. Väldigt intressant må jag säga!
Do not forget! Imorgon är det studierådsmöte! Gratis fika! Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar