onsdag 26 oktober 2011

Period 2

Första dagen på period två har passerat förbi. Mekanik 3, termodynamik, astrofysik 1 och transformmetoder. Mina favoriter var helt klart astrofysik 1 och transformmetoder. I transform har vi Magnus Jacobsson<3 En utmärkt pedagogisk mattelärare=) Är mycket tacksam över att vi får ha honom. Förra året då vi läste envariebelanalys hade vi honom också och han var toppen! Så det är kul att få en till bra föreläsare igen!

Astrofysiken har jag valt själv att läsa. Den kursen går egentligen i trean men jag har läst alla grundläggande astronomikvällskurser och så pratade jag med han som håller i kursen och sa att man kan klara den om man har läst så pass mycket astronomi och ändå kan en del matte och fysik. Så två toppen kurser och temo är en bra att ha kurs=)

En bra dag med ett härligt avslut. För nu ska jag cykla till Ekonomikum och gå på en gästföreläsning med Ulf Danielsson när han föreläser om Tid och kosomlogi i litteraturen. Det ska bli kul och motiverande=) Den föreläsningen ges för kursen universum i kulturen går nu. En populärvetenskaplig kurs som jag ger gott omdömme för att få överskåligt insikt i hur fysiken integreras i vardagen.

Hej sves!

5 kommentarer:

  1. ajaj, den föreläsningen glömde jag bort :( skäms på mig! Hoppas vi får ett långt blogginlägg som berättar hur bra den var nu...

    SvaraRadera
  2. det var synd att du missade den. Den var hur bra som helst! Enligt mig. För jag tycker det är häftigt när människor försöker förklara vad tid är för något. Både filosofiskt och fysiskt.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag såg det på din egna blogg nu... jag håller med, tid är spännande. Läs den här, den är pytteliten men innehåller en hel del intressanta tankar om just tiden: http://libris.kb.se/bib/7256252

    SvaraRadera
  4. Jag har blivit rekommenderad att läsa den men har inte haft tid ännu att ägna mig åt den boken. Men det händer nog snart

    SvaraRadera
  5. Det var nog jag! :P Det tog mig inte mer än sammanlagt runt 5 timmar att läsa den om jag inte minns fel, det är en tunn rackare, men det var ett bra tag sedan nu. Och jag kommer aldrig att vara "färdig" med den om man säger så...

    SvaraRadera