måndag 14 november 2011

Måndag

Vilken rolig dag! Vilka häftiga verktyg vi får att använda för att lösa fysikaliska problem!
På astrofysiken idag fick vi lista ut en stjärnas yttemperatur genom att titta på spektra! Det var hur kul som helst! Än så länge vet jag itne riktigt hur man får ut ett spektra på papper. Man använder en spektrometer såklart men sen att det blir ett diagram med ljusets intensitet på y-axeln och våglängden på x-axeln är en annan femma. Om jag får data så kan jag plotta det lätt i MATLAB men frågan är att just att få värde på ljusets intesitet och den där våglängden.... En linjal kanske inte är så passande för att mäta våglängder. Speciellt inte när de är Ångström stora!

Här är en bild på solens spektra. Och egentligen behövs bara visuella våglängder för att ha ett gott hum om vad det är för stjärna och hur varm den är =) Bilden här är på alla våglängder från ultraviolett till infrarött. Men fatta, det är så sjukt coolt att man med hjälp av spektrum kan bestämma en stjärnas temperatur. Vilka hemligheter fotoner bär på! Den gröna linjen är en perfekt planckkurva. Vilket också är häftigt att se att formlerna i matematiken inte alls är långt ifrån världens verklighet.

Bilden är hämtad från http://homepages.wmich.edu/~korista/phys106-pix.html

Fast det är inte allt som jag har lärt mig idag. Jag har bland annat lärt mig att en ventil på ett cykelhjul fungerar inte vid långt tryck men när trycket blir tillräckligt högt fungerar ventilen. Mycket konstigt...

På termodynamiken har jag lärt mig att des delat på dev då t är konstant är lika med dep delat på det med volymen som konstant tryck. Som är en Maxwell relation. Även des delat på dep under konstant temperatur är det samma som minus dev delat på det under konstant p. Sen finns det en rolig relation som uttalas såhär: det delat på dep då s är konstant är lika med minus des delat på dep underkonstant t delat på des delat på det under konstant p. Det ska vara ekvivalent med "enkel matte". Den sista kan skrivas sähär:

(dT/dp)S = - ( (dS/dp)T/(dS/dT)p )

Ser det inte härligt ut? Jaha du vet inte vad d, T, p eller S står för? Det får du kolla upp själv om du inte råkade höra vad läraren sa under två sekunder samtidigt som du skrev och funderade över vad det egentligen vad du skrev. Men jag är snäll och skriver det för dig T = Temperaturen i enheten Kelvin. p = Tryck i förslagsvis enheten Pascal. S-entropi i förslagsvis enheten Joul per Kelvin. d- en differential. Alltså om du tar ett pyttelitet delelement av den storhet du är intresserad av.

Jaja det är iallafall ganska coolt att använda Maxwell relationer och möjligtvis förstå lite vad de betyder. Därför får bloggen bli prydd av den skäggiga Maxwell i det klassiska svartvita porträttet.
Det här är knappt halva dagen för en fysikstudent. Den första halvan på dagen handlade om planetbanor och inversatransformmetoder med tillhörande deriveringsfest.

Den tredje halvan av dagen går åt att göra inlämningsuppgifter eller räkna på uppgifter. Den fjärde halvan av dagen lagar fysikstudenten mat, umgås, tränar och sover. Synd att det bara finns två halvor på en dag. Det blir till att prioritera. 

Det kanske är dax att gå och laga middag för mig nu alltså=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar