måndag 21 november 2011

Popkorn på en måndag

Här sitter jag med en skål popkorn och mumsar. Dagen har gått otroligt fort och varit jättekul! Det är så mycket grejer på g så man hinner inte med allt och det är det som är kul. Nu, ikväll, var jag på utbildningsutskottsmöte för studierådet. Där sitter man på ett möte med alla andra studierådsordföranden och diskuterar om vad man gör med ett studieråd och hör vad de andra jobbar med. Man får verkligen insperation!

På onsdag ska det vara en utbildningskväll därman kommer få en överskådlig sikt hur universitetet är uppbyggt och vilka representanter som sitter var och gör vad. För vad gör egentligen en studentrepresentant på NUN?

På torsdag ska det vara mottagningsmöte där nästa års mottagningsansvariga ska väljas! Mycket spännande!!! Alla får komma och lägga sin röst det är inga speciella krav på vem som ska ställa upp som mottagningsansvarig men det rekommenderas att man har varit med minst en-två gånger på en mottagning. Det mötet hålls i hus två på Pollax är jag ganska säker.

Idag drog fysikprojektet i kursen transformmetoder igång för åk 2. Man ska göra någon form av analys av transform, fourierserie och laplacetransform på "riktiga" fysikaliska förlopp. Intressant! förutom att de projekt det fanns att välja mellan var typ signal, fyrkantvåg, motorvibrationer och andra torra projekt. Men alla tycker ju inte som jag. Det som meteorologerna hurra över var att det fanns ett projekt för temperaturdata. Men det är också lite konstigt att det bara finns ett "meteorologrelaterat-projekt". Fast ja det finns bara ett astronomirelaterat projekt. Det är solfläcks data, där man ska kolla frekvens, period och liknande för solens fläckar. Men varför inte tillämpa fouriertransform och laplacetransform på något som är kul, spännande och intressant? Så jag och min kompis Christian gick upp till astronomiavdelningen och frågade om någon hade data på pulserande stjärnor eller på något annat häftigt med dopplerförskjutning eller periodicitet. det kommer jag uppdatera om vad för projekt det kommer bli=)

Nästa vecka ska vi också ha termodynamik-projekt där jag och min andra kompis Henke ska genomföra ett experiment om värmeledning. Där vi ska prova olika materials värmeledning genom att med en gas hetta upp undersidan till ca 100 grader Celsius och på ovansidan ska vi lägga en isbit så att det blir cirka 0 grader Celsius. Det som jag tycker är coolt är att materialet är inte tjockare än 1 cm. Så temperatur skillnaden, temperatur gradienten, är hundra grader och att materialet håller! Det är typ jätte coolt. Sen så kan man mäta värmeledningen genom att mäta hur mycket vatten som smälter bort och rinner av från materialet per sekund och göra någon fin graf på det och troligtvis där lutningen på grafen motsvarar värmeledningskoefficienten. Det är även andra projekt i termodynamiken på ex gummiband hur de beter sig vid temperaturskillnader, Van der Waals konstanter som kan räknas ut med hjälp av lite gaser, lite om värmepumpar och andra gasförhållanden.

Som sagt mycket på g. Så är det såklart inlämningsuppgifter i transform och astrofysik. Jag hinner inte nämna allt. För nu har mina popkorn tagit slut och jag borde transformera någon uppgift till innan jag går och lägger mig. Jag ska ju ändå upp vid sju imorgon så då kanske jag får sova sex timmar inatt=)

Godnatt!

1 kommentar:

  1. Hej Cecilia, din syssling Fabian här! :)

    Roligt program du verkar läsa på, ska se till att följa din blogg!

    Vi läser nog lite lika saker, transformer hade jag i våras och har använt det sen dess, trist men användbart. :)

    Jag har fått astronomiintresse jag med men läser inget i skolan så jag får hålla mig till TED-talks och vetenskapens värld. :-) Har Hawkings bok den stora planen i bokhyllan men det får bli julläsning när skolan lungat ner sig. Hör gärna av dig, du hittar mail på nätet.

    Hade bra!
    /Fabian

    SvaraRadera