lördag 17 mars 2012

Rödförskjutet lördagsmys

Vad härligt det är att sitta på Ångström med min astronomikompis och räkna på universums accelererande expansion, hubbels lag, göra om meter till parsec eller ljusår, göra om kg till solmassor, göra om grader och radianer till bågsekunder och bågminuter, räkna ut massan på galaxer, räkna ut den visuella magnituden på supernovor, räkna ut rödförskjutning på fotoner av gravitationsfältet, hur mycket mörk energi det finns i universum.

Riktigt bra lördagsmys helt enkelt=)

Så vad händer på programmet? Ettorna har tydligen börjat med sin tentaperiod så jag hoppas ni pluggar så ni klarar era tentor! Annars får ni tenta om tentorna i augusti! Dit är det lååångt. Då har redan nästa års gäng anlänt hit=). Dock så verkar ettornas nya kurser redan ha börjat innan de har tentat av kurserna som gick förra perioden. Lite mindre bra kanske. OM jag hade gått i ettan hade jag jobbat fullt ut med tentorna och gått på spar långa för de nya kurserna.

Treorna jobbar för fullt med sina exjobb. Det ska bli kul att gå på deras redovisningar den 23 maj. Nästa år är det ju jag som ska redovisa exjobb(!) shit vad kommer det vara om??

För tvåorna så har kursen sannolikhet och statistik börjat och den 26 mars så börjar kvatfysik!!!!

Annars så ska FysKam snart ha sitt årsmöte. Då blir det en ny styrelse. Det ska bli kul att se vilka det blir. På det mötet ska vi även utse en jury som kommer ta fram en pedagogisk pristagare på programmet! Så jag hoppas ni lärare är extra pedagogiska för nu har vi studenter ett hederligt och viktigt pris att dela ut för att visa vår uppskattning till den lärare som har varit bäst!

Sen är det full planering till kamratskapen! Vårens höjdpunkt!!! Det kommer komma ett inlägg som bara handlar om kamratskapen så ni får veta vad det är för något. Men det är en stor fest för er som inte visste det redan. En stor fest i FysKams anda!

Nu ska jag fortsätta räkna ut avstånd till stjärnor genom att bara veta deras visuella magnitud.

(ja, jag är lite smått galen i astronomi=)=)=)=)=)=)=)) Men det är ju himla häftigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar