söndag 8 maj 2011

IceCube

Tentaperioden kommer smygande. När det är söndag och alla klassrum plus grupprum i hus 8 är upptagna känner man på sig att tentaperioden har startat. Men det är fortfarande ca två veckor kvar innan de första tentorna går av stapeln.

Själv sitter jag och jobbar på en presentation till kursen Nedslag i modern fysik med astrofysik. Det är en rolig kurs. Du ärmed  i en grupp på ca två personer som har i uppgift att träffa forskare inom en viss gren i fysiken och bekanta sig med forskningen som bedrivs här på Ångström. Det var en av mina morötter i höstas att få träffa forskare nästan direkt under första året på kandidatprogrammet. Jag som bara läst matte och fysik på gymnasiet/komvux får prata med forskare som kan väldigt mycket mer matte än jag själv.

När man träffat sin forskargrupp ett par gånger ska man redovisa vad dom gör för resten av de som går Nedslags-kursen. Så jag och Sofia Lundberg har träffat forskare från projektet IceCube och ska hålla presentationen nästa fredag. Gå gärna in på IceCube:s hemsida och spana  icecube.wisc.edu/ Nyckelord är väl neutrino, mörk materia, sydpolen, bialkali.

Det är sjukt intressant och coolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar