onsdag 11 januari 2012

Vårens utmaningar

Nu är det inte många dagar kvar innan allt drar igång som vanligt igen.=D Så vad är det som vi kandidatstudenter ska ta oss igenom? Vi börjar med tvåorna:

Andra årsstudenter kommer läsa detta fram till typ påsk
  • Fysikens matematiska metoder
  • Vågor och optik
  • Elektromagnetism 2 (för de som valt inriktning fysik eller astronomi)
  • Fluidmekanik (för de som valt meteorologi )
  • Men såklart är alla kurser frivilliga så man kan ju få läsa alla fyra om man vill. Fast om man ska ha något liv så kanske tre av dessa kurser är att rekommendera.
 Första årsstudenter kommer läsa detta fram till typ påsk
  • Geometri och analys 2 (föra årets flervariabelanalys, en mycket bra kurs om man vill förstå resten av fysiken på universitetet)
  • Mekanik KF(KF står för kandidat fysik), den kursen började redan i mitten på hösten. Det är motsvarigheten till den första riktiga fysikkursen då man blir riktigt bra kompis med Newton.
  • Fysikprojekt 1, som tydligen också började i höstas men sträcker sig över hela första året. 
Tredje årsstudenter läser lite random kurser. Beroende på om man valt inriktning fysik, astronomi eller meteorologi  så plockar man ihop kurser så att det blir 30 hp på en termin. Det enda jag vet är att ett kandidatexjobb ska genomföras under våren som är på 15 hp. Om någon trea läser det här kan man ju gärna få göra en kommentar om vad ni läser vare sig du är fysiker, astronom eller meteorolog.

Vad ska tvåorna läsa resten av våren?
  • Kvantfysik = Jätte spännande kurs!!!
  • Sannolikhet och statistik
Vad ska ettorna läsa under resten av våren?
  • Termodynamik
  • Andra halvan av Geometri och analys 2
  • Matematisk statistik KF
  • Och troligen redovisning av fysikprojektet.
Om någon etta läser det här och inser att det jag skrivit är helt galet och att ni inte alls läser det jag har skrivit så skriv en kommentar så fixar jag så det står rätt. Annars kan man kolla in vad kandidat fysiker läser här http://www.fysast.uu.se/sv/arskurs1

Som sagt treorna har jag inte så bra koll på vad de läser eftersom det är så blandat. Fast om jag ska minnas från förra årets treor så tror jag de läste kurser som komplex analys, beräkningsvetenskap 2, partikel fysik, analytisk mekanik. Hmmm... det här säger ju hur bra koll jag har på vilka kurser som det egentligen finns att välja mellan under tredje året...

Så vad ser jag fram mot mest under vårterminen? Jo, forsränningen! Sista april i Uppsala är ett måste! Jag ser även fram mot att jobba med studenter som vill förbättra programmet genom att aktivera sig i studierådet. Bästa sättet att påverka!

Den kursen som jag ser fram mot mest innan påsk är Fysikens matematiska metoder. Kursinnehållet på uu.se lyder:
"Fysikens matematiska metoder tillhandahåller grundläggande metoder och verktyg för behandling av fysikaliska och tekniska problem. Orientering om generell teori. Fält, nablaoperatorn, integralsatser. Cartesiska, cylindriska och sfäriska koordinater. Partiella och ordinära differentialekvationer i fysiken. Rand- och begynnelsevillkor. Egenvärdesproblem och egenfunktionsutvecklingar. Sfäriska funktioner, Besselfunktioner."

Jag känner mig jätte taggad på att lära mig alla dessa kluriga och nyttiga verktyg!

Men kvantfysik är den kurs jag mest ser fram mot. För det är ganska coolt att ha läst kvantfysik.

Nu är det dax för middag. Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar