tisdag 21 februari 2012

Vilken härlig dag!

Solen skiner ute, fåglarna kvittrar och så tappade jag mitt cykellås när jag cyklade till Ångström i morse för att det är rent av livsfarligt att cykla på vägarna nu! Så mitt cykellås måste ha skumpat av... Men vad gör det när det finns vänner som kan låsa ihop sin cykel med min cykel så den inte blir tagen=)

Nu sitter jag i sal 80127 och har rast på en lektion i fysikens matematiska metoder. Går igenom en uppgift om hur Laplaceekvationen med randvillkor i en cylinder beter sig, eller mer vilken lösning Laplace har. Ganska kul Mycket derivering, fourierutveckling och Besselfunktioner.

Idag har jag också varit på Engelska Parken och planerat första träffen för kursen Fysikfilosofi. Det ska verkligen bli jätte kul och spännande! Vi har värsta bra upplägg med inledning av Lars-Göran sen lite diskussion i grupper och sen fika och sen fortsatt diskussion i gruppen. Och vad är det vi ska prata om då? Jo,  om tid. Har tiden någon riktning? Vad är tid? Tid=entropi? Vad händer med ett statisk universum? Rumtid. Ja, verkligen mycket kul som det ska pratas om under kvällen. Ser verkligen fram mot torsdag kväll!

Det var kul att sitta på Lars-Görans kontor på filosofiska institutionen. Man lär sig så mycket mer än bara arrangera en kul kväll. Jag och Johan fick till och med en bok om vetenskapsteori! Det var även kul att höra att det var på det här sättet universiteten börja. Där efterfrågan och tillgång möts.

Så tack Institutionen för fysik och astronomi för sponsringen! Och Tack Johan för att vara så engagerad! =)

Vilka härliga möjligheter man har på universitetet!

Vilken härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar